Oszustwa na portalach internetowych

2023-09-08
Oszustwa na portalach internetowych

Ostrzegamy przed oszustwami na portalach sprzedażowych.

 

Sprzedajesz coś przez OLX, Vinted, Allegro lub Marketplace? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży, a kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora (np. WhatsApp lub Messenger) i chce kupić przedmiot? Później możesz dostać od niego link na WhatsAppie do rzekomego odbioru pieniędzy:

albo instrukcję wraz z linkiem na Twój adres e-mail:

 

Uważaj to oszustwo!

Link prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić swoje dane do logowania. Ta strona łudząco przypomina stronę logowania do Twojego banku. Jeśli ujawnisz na niej swój login, hasło oraz kod SMS – te dane trafią bezpośrednio do oszusta.

 

Nie podawaj żadnych kodów z wiadomości SMS od banku!

Możesz dostać wiadomość z kodem SMS, który dotyczy aktywacji aplikacji mobilnej na nowym urządzeniu. To oszust próbuje na swoim urządzeniu aktywować aplikację mobilną. Jeśli mu się to uda – będzie mógł zmienić limity dla Twojej karty, limity przelewów oraz aktywować usługę BLIK i w ten sposób wyprowadzić pieniądze z Twojego konta.

 

Nie klikaj!

Oszuści wykorzystają każdą okazję, żeby nakłonić Cię do przekazania danych Twojej karty płatniczej czy danych do logowania do bankowości internetowej. Mogą poprosić Cię o hasła, kody z wiadomości SMS od banku. Dla nich nie jest istotne, czy sprzedajesz przedmioty, czy je kupujesz. Przestępcom chodzi o przejęcie Twoich danych, by móc Cię okraść. Jeśli NIE będziesz działać według oczekiwań oszustów – 1:0 dla Ciebie!

 

Zadbaj o to na co masz wpływ.

Jeśli Twoja intuicja podpowiada Ci, że przedstawiona okazja jest podejrzana – wycofaj się z niej.

Pamiętaj:

  • czytaj SMS-y od banku. Zwróć uwagę co autoryzujesz. Jeśli w treści powiadomienia jest informacja o transakcji – a jej nie zlecasz, to właściwie pewne, że na Twoim koncie bankowym jest zalogowany oszust.
  • nie otwieraj linków, które rzekomo mają pozwolić na odbiór pieniędzy za wystawiony przez Ciebie przedmiot. 
  • uważaj na próby kontaktu poza portalem lub aplikacją (np. Whatsapp, e-mail), rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal sprzedażowy.

 

Jeśli podejrzewasz, że Cię oszukano, przerwij transakcję i skontaktuj się z nami:

  • 67 255 28 94 (opłata zgodna z taryfą operatora)
  • 800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
  • 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora).

 

 

 

 


W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywania. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".

Rozumiem